0°C

Green Organics – Together we care

Green Organics in Dronten brengt telers en klanten bij elkaar. Ze leggen contact, spreken goede prijzen af en zorgen dat alles op tijd wordt gezaaid, geoogst, bezorgd en verwerkt. Simpel gezegd: ze zorgen voor de complete keten, van grond tot mond.

In 2000 werd het bedrijf opgericht door Jan Groen, geboren en opgegroeid in Kampen en zoon van de zoon van een veehouder. Zijn vader werkte in de bouw, maar Jan ging als kleine jongen vaak en graag naar de boerderij van zijn opa en naamgenoot. Zo werd hij een stadsjongen met boerenbloed. De boerderij werd overgenomen door oom Jan Groen en ook toen mocht hij er nog graag werken.

Door zijn vakantiewerk bij de KZIJ in IJsselmuiden maakte hij in 1987 kennis met de handel in groenten en fruit. Hij werd keurmeester en daarna half-chef, waarbij hij leiding mocht geven aan een team medewerkers van de veiling. In 1992, de stichting Akkergroente tijd in Noord Nederland, ging hij werken voor resp. Rietveld Commissiehandel in Groningen en aansluitend bij NO-BV in IJsselmuiden. Hij had toen nog weinig commerciële kennis, maar pakte het snel op en al gauw wist hij alles van de veilingklok tot de weg naar de markt en consument. Met deze kennis werd hij verkoopleider bij Coöperatie Nautilus in Lelystad. Dit was toen de enige coöperatie die biologische en biologisch dynamische groenten en fruit rechtstreeks van de teler naar de klant vermarktte. Voor hem was dit de start van zijn carrière in biologische producten.

“Eind jaren 1980 hadden we al de eerste biologische groenten op de veiling”, vertelt Groen. “In 1990 kwamen er ook bio producten in de supermarkten. Toen ik in 1995 bij Nautilus ging werken, waren wij echt een stel idealisten, die het zakelijk wel goed op de rit hadden. Als de prijs niet goed genoeg was, dan werd het product niet geleverd.”

In 2000 werd Green Organics opgericht. Green Organics werkt alleen met biologische groenten, aardappelen en fruit. Jaarlijks zijn ze verantwoordelijk voor het telen, verwerken en verkopen van ruim 50 miljoen kilo. Ze helpen boeren verbouwen waar vraag naar is, zodat alle oogst wordt verkocht en gegeten. Dat doen ze, omdat ze goed voor de aarde willen zorgen en mensen met gezond eten willen voeden. En omdat de boer en de afnemer eerlijke prijzen verdienen.

De kernwaarden van Green Organics zijn: 1. Biologisch; 2. Plantaardige & eiwittransitie; 3. Voedselverspilling tegengaan. Deze kernwaarden worden losgelaten op alles wat het bedrijf doet. Hierbij blijft het verdienmodel essentieel. De teler moet een eerlijke prijs verdienen.

Bionext

Jan Groen zit namens BioNederland/VBP in het Dagelijks Bestuur van Bionext. De drie verenigingen die samen Coöperatie Bionext vormen zijn Biohuis (vereniging voor biologische boeren en tuinders), BioNederland (vereniging voor biologische producenten en handelsbedrijven) en de Biowinkelvereniging (vereniging voor biologische speciaalzaken). 

Coöperatie Bionext verbindt door haar unieke samenwerkingsstructuur de Nederlandse biologische ketens van boer tot bord (consument).

Groen: “We zoeken wel de samenwerking met de gangbare landbouw, zodat deze de omschakeling naar gangbaar biologisch kunnen maken.” Zijn droom is dat in 2030 iedereen biologisch teelt. Flevoland loopt hierin voorop met nu zo’n 15 tot 16 procent biologische teelt. Flevoland is HET biologisch teeltparadijs van Europa. Met dit goede uitgangspunt is de opdracht die hij graag mee wil geven aan de provincie dat Flevoland als eerste 25 procent biologische teelt haalt. “De sprong is gering, de grond is jong, het is belangrijk dat we volhoudbaar telen en dat we deze voorsprong ook laten zien aan Nederland en de rest van de wereld op de Floriade van 2022.”

www.greenorganics.nl

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Relevante artikelen

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl