Johan groot van Great Tulips gaat crisis met flexibiliteit te lijf

Het afgelopen jaar was een beproeving voor Johan Groot. De eigenaar van het familiebedrijf Great Tulips, met vestigingen in Hem en Venhuizen, stond nog maar net op zijn eigen benen toen de wereld – en dus ook de tulpenhandel – stevig in de greep kwam van de pandemie. ,,Dat heeft wel een paar slapeloze nachten met zich meegebracht’’, zegt de 38-jarige Groot. ,,Maar ik heb in korte tijd enorm veel geleerd.’’ 

Sinds 1 januari 2020 is Groot de enige eigenaar van de West-Friese tulpenkwekerij die jaarlijks zo’n dertig miljoen bollen produceert. Zo’n tien miljoen daarvan worden verwerkt in de eigen broeierij. Zijn vader Peter – in 1985 oprichter van het bedrijf – en moeder Marianne stapten toen uit het bedrijf. ,,Daarvoor hebben we acht jaar samen in een maatschap gezeten, met als doel dat ik uiteindelijk het bedrijf zou overnemen’’, legt Groot uit, om met een lach te vervolgen: ,,Ik ben dus niet zomaar in het diepe gesprongen. Er is een goede voorbereiding aan voorafgegaan en ik loop hier al mijn hele leven rond. Dus er zijn weinig geheimen. Maar op corona heeft niemand zich kunnen voorbereiden.’’ 

Met aanstekelijk enthousiasme deelt Groot zijn ervaringen. ,,Natuurlijk heeft het ons geld gekost. Maar ik realiseer mij dat we echt niet de enige zijn. Daarnaast zijn er veel bedrijven en sectoren die in veel slechter weer zaten en zitten. Op dit moment draaien we weer prima, al blijft het spannend hoe de komende tijd zich ontwikkelt. Maar er zijn ook momenten geweest dat we hele vrachten goede bloemen en bollen gewoon weg moesten gooien. Kon ik zelf niet aanzien, dat heb ik aan personeel overgelaten. Ja, dat deed pijn.’’ 

Bij de pakken neer gaan zitten, was er echter niet bij. En voor Groot werd ‘flexibel’ een toverwoord. ,,Dat is altijd de kracht geweest van het bedrijf en bleek ook nu van pas te komen.’’ En hoewel Groot zijn initiatieven om de verloren afzet deels goed te maken vooral ‘doekjes voor het bloeden’ noemt, bracht het hem ook nieuwe inzichten. Met een brede lach: ,,Joh, ik heb geleerd hoe je een webshop moet bouwen! Het heeft veel tijd gekost en ik kreeg gelukkig hulp van vrienden. Maar uiteindelijk stond er wel een site waardoor we nog redelijk wat tulpen verkocht hebben. Die werden dan gewoon verzonden met de post. Dat is ook het mooie van de tulp, het is een oersterke bloem. Die kan wel tegen dat gesmijt in sorteercentra.’’ 

De afzet van de webshop kwam niet in de buurt van de normale afzet, maar het was wel een fijn doekje voor het bloeden. ,,Zeker en ik sluit niet uit dat we in de toekomst hier weer mee aan de gang gaan. Door de ervaringen die we hiermee hebben opgedaan, konden we ook snel schakelen toen we door organisaties zijn gevraagd om bosjes bloemen naar hun personeelsleden en contacten te sturen. Ging ook allemaal via de post.’’ 

Mooi was ook het initiatief van een supermarktmanager in Vathorst. Die had een mail rondgestuurd waarin hij aanbood winkelruimte beschikbaar te stellen. ,,Via een klant kwam die mail bij mij terecht. Ik heb gelijk gebeld en de volgende dag een vrachtwagen met tulpen gestuurd. Dat ging puur gebaseerd op vertrouwen van onze kant, het papierwerk kwam later wel. Dat verbaasde de manager wel enigszins. Maar hij belde de volgende middag al op: ‘alles is al weg, in een ochtendje’, riep hij enthousiast. In de dagen voor Pasen hebben we tienduizenden bloemen verkocht in die supermarkt. Echt geweldig initiatief van die manager. Zo help je elkaar door moeilijke tijden heen Ik heb deze periode veel nieuwe contacten gelegd en heel veel geleerd door direct contact met eindgebruikers. Dat ervaar ik als erg waardevol.’’ 

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl