0°C

Fossiel; fantastisch of verouderd?

Met enige regelmaat hoor je om je heen de discussie over fossiele brandstoffen.  Of het nu komt doordat het regelmatig in de media wordt besproken of omdat nieuwe technische ontwikkelingen elkaar zo snel opvolgen, je kan niet meer om de discussie heen. Ook als je actief bent in de agrarische sector krijg je hiermee te maken. Waar voorheen paarden werden vervangen voor trekkers zien we nu een verplaatsing van conventionele trekkers naar robots en drones. En waar voorheen paardenvoer werd vervangen voor diesel zien we nu ook dat er gezocht wordt naar andere vormen van brandstof.

Voorop in die zoektocht loopt BOL | van Staveren. Het bedrijf is al jaren actief in brandstoffen, smeermiddelen en alle aanverwante producten en is onder andere erg actief in de agrarische sector.

Stroom als alternatief

Jan Sipke Hulzinga is algemeen directeur bij BOL | van Staveren en weet welke alternatieven er voor de agrarische markt nu erg aantrekkelijk zijn. Hulzinga: Dat stroom nu volop wordt ingezet in het kleinere materieel, denk bijvoorbeeld aan kleine kraantjes, is een logische stap maar is niet de oplossing voor het zwaardere materiaal wat boeren en loonwerkers gebruiken. Daar is een andere capaciteit voor nodig dan dat stroom nu kan bieden. Wij zien vooral een verandering van de oude EN590 diesel naar synthetische diesels en diesel wat wordt gewonnen uit aardgas (GTL). Deze alternatieven kunnen nagenoeg altijd worden ingezet zonder dat er een verandering van het in wagenpark moet worden gemaakt of dat er grote investeringen moeten worden gedaan. En laten we eerlijk zijn, in de huidige economische tijden wil je wel verduurzamen maar moet het ook moet  praktisch goed in te vullen zijn.

BOL | van Staveren mag zich dus als één van de partners van Shell exclusief het product Shell GTL Fuel aanbieden. GTL staat voor Gas To Liquid. Het is een vloeibare brandstof wat gemaakt wordt van aardgas. Hierdoor verbrandt het schoner dan conventionele diesel uit aardolie, en produceert het daardoor minder lokale uitstoot en minder zichtbare zwarte rook. De innovatieve brandstof is nu al eenvoudig toe te passen in een bestaand wagenpark van nieuwe en oudere zware dieselmotoren.

Meer mogelijkheden dan gedacht

De discussie over nieuwe brandstoffen wordt niet alleen gevoerd omdat men op zoek is naar nieuwe technieken maar heeft ook vaak een oorsprong in de zoektocht naar milieuvriendelijkere alternatieven. “Wat niet altijd aan bod komt in de discussie is dat er nu op het gebied van milieuvriendelijkere oplossingen ook al veel vooruitgang behaald kan worden. BOL | van Staveren levert bijvoorbeeld smeerolie die biologisch afbreekbaar is maar niet inboet op de smerende eigenschappen. Als je als loonwerker een groot deel van je smeermiddelen die in contact kunnen komen met de omgeving al vervangt voor biologisch afbreekbare producten, dan heb je een voorsprong bij bepaalde aanbestedingen.”

Ook voor oliën die niet in aanraking met de omgeving komen en dus niet per definitie biologisch afbreekbaar hoeven te zijn, kun je milieubewust bezig zijn. Als je je CO2-doelstellingen in het wegtransport wilt behalen wordt er voornamelijk gekeken naar alternatieve brandstoffen voor de vrachtwagens. Vaak is hier ook een flinke investering voor nodig wat het op korte termijn niet altijd rendabel maakt. Dat je met het bestaande wagenpark kunt besparen door bijvoorbeeld een juiste olie te gebruiken die minder wrijving geeft, bespaar je brandstof en stoot je minder CO2 uit. Dit geldt natuurlijk ook zo voor agrarisch materieel. Wij als BOL | van Staveren zijn een samenwerking met Eurol aangegaan omdat zij een breed assortiment smeermiddelen hebben die onze klanten hierbij kan ondersteunen. Onze vertegenwoordigers kijken vaak samen met de klant naar het bestaande wagen- en machinepark en komen dan in overleg met een klant tot een advies waarbij de klant zijn wensen worden gehonoreerd. Dat kan een brandstofbesparing zijn, een milieuvriendelijker alternatief of een advies voor minder verschillende smeermiddelen die wel een heel wagen- en machinepark kan smeren.

En de toekomst?

Voor wat betreft de toekomst ziet Jan Sipke Hulzinga meerdere kanshebbers als goede vervanger voor de fossiele diesels. “Hoewel er nog flink wat technische obstakels te overwinnen zijn, zal waterstof een grote kanshebber zijn om als alternatieve en milieuvriendelijke variant ingezet te worden. De opslagmogelijkheden en het praktische gebruik is nu nog niet optimaal maar er wordt nu al met trekkers op waterstof getest. Wij kunnen vanuit onze kennis en expertise onze klanten daar bij helpen. Samen met onze klanten kunnen we op een praktische manier werken aan een groene toekomst.

Wat de toekomst ook mag brengen BOL | van Staveren loopt voorop om alle ontwikkelingen in de gaten te houden die voor de agrarische bedrijven relevant zijn.

Bij BOL | van Staveren werken ruim 40 mensen, die betrokken zijn en graag meedenken. Een enthousiast en professioneel team van commerciële, logistieke, administratieve en technische medewerkers staan dagelijks voor u klaar. Voor meer informatie over de mogelijkheden die ze bieden kunt u terecht op de website van BOL | van Staveren (bolvanstaveren.nl) of kunt u bellen met een van de medewerkers (0800 – 0234 238)

Wees sociaal, deel lokaal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Voor meer informatie, kunt u onze Facebook pagina bezoeken!

Relevante artikelen

Heeft u ook een mooi verhaal?

Tip onze journalisten!

Heeft u ook een mooi verhaal voor de Westfrieskrant?

Tip onze redactie!

Wij vertellen graag uw verhaal. Stuur uw artikel met goede kwaliteit beeldmateriaal op naar: redactie@mediain.nl